
Zelf je huisstijl ontwerpen? Dit is hoe je dat…
Wil je als ondernemer zelf je huisstijl gaan vormgeven? Bedenk dan als eerst wat je wilt uitstralen met je bedrijf. Veel mensen denken al meteen aan bepaalde iconen of objecten die ze willen verwerken, met de reden omdat deze een mooie uitstraling hebben, maar dit is juist niet verstandig. Wie of wat je bent als bedrijf moet zichtbaar zijn in de huisstijl. Vandaar is het erg belangrijk dat je eerst jouw identiteit helder hebt. Wat zijn de missie en visie, wat wil je bereiken en hoe wil je dit gaan doen? Ik zie bedrijven die dit niet duidelijk hebben, maar die wel willen dat ik de huisstijl ontwerp, zonder duidelijke gedachtegang. Voor mij wordt het dan erg moeilijk om je te helpen. Ik maak dan namelijk iets op basis van iemands smaak, zonder dat dat te maken heeft met wat jij wilt bereiken als bedrijf. Meestal is het resultaat dan ook dat de klant de gehele uitwerking niet goed vindt passen bij het bedrijf, maar waarom dit is kan de klant niet vertellen. Dit heeft dan te maken met het feit dat de uitstraling niet overeenkomt met wat jij als bedrijf voor je ziet, ook al is dit in dit stadium nog een ver onderliggende gedachte.
Vandaar moet dit eerst duidelijk bepaald worden.
Hoe bepaal je jouw huisstijl?
Hier zijn veel verschillende technieken voor. Zo heb je de waardestrategieën van Treacy en Wiersema en de generieke concurrentiestrategie van Porter. Zelf zou ik je aanraden om te beginnen met alles op papier te zetten. Maak een plan met wat je wilt bereiken, hoe je dit wilt gaan doen en wat je hiervoor nodig hebt. Als je dit eenmaal uitgetypt hebt, kom je vaak nog tegen dingen aan waar je niet aan gedacht had of juist tot nieuwe ingevingen. Naast je missie kan je dan ook je visie en kernwaarden vaststellen. Vervolgens is het nog belangrijk om je doelgroep vast te stellen en om te kijken hoe je jouw product/dienst gaat verkopen op de markt (als je dit nog niet had gedaan).
Hoe begin je jouw ontwerp?
Je hebt de missie van je bedrijf vastgesteld, mooi zo! Nu kun je gaan kijken hoe je deze wilt gaan vormgeven. Jouw unieke verhaal is hierbij het uitgaanspunt. Jouw verhaal kun je op vele manieren laten doorvloeien in de huisstijl. Denk aan bepaalde vormen toepassen, kleuren en stijlen. Je hoeft niet bij elk aspect te zorgen dat deze gelinkt is aan wat je wilt vertellen. Het moet namelijk ook herkenbaar blijven. Hierdoor moet je niet te veel technieken of elementen door elkaar gaan gebruiken.
Verder moet je rekening houden met je doelgroep. Wanneer je een jonge doelgroep hebt, zal je stijl er heel anders uit zien dan wanneer je een zakelijke doelgroep hebt. Zorg dat je jouw doelgroep aanspreekt door hun interesse te wekken. Dit zal beloond worden doordat je minder energie hoeft te steken in het werven van klanten.
Wat heb je nodig?
- Logo
Een logo kan nooit ontbreken, aangezien dit het visitekaartje is van je merk. Je logo zorgt ook het best voor herkenning, aangezien deze elke keer weer terug komt.
- Kleurenpallet
Deze kleuren kunnen terugkomen op je website, socialposts, maar ook in bijvoorbeeld je fotografie. Kleuren wekken bepaalde emoties en gevoelens op die je kunnen helpen om de juiste kleur te bepalen.
- Lettertype
Wanneer mogelijk, pas je lettertype aan naar jouw uitgekozen lettertype. Dit doet veel meer dan je over het algemeen zou denken. Een lettertype kan een bepaald gevoel en stijl meegeven, net zoals de keuze van je kleurenpallet kan.
- Vorm
Bij vorm moet je niet denken aan een vorm, zoals een ster die je vervolgens overal rechts in de hoek plaats. De vorm gaat over de algemene stijl die je kiest om te gebruiken. Gebruik je harde hoeken of afgerond, ronde foto’s of vierkant, illustraties of platte tekst. De vormen die je kiest zeggen veel over je algemene stijl, en dus over je huisstijl.
Denk je na dit lezen dat je toch wel wat hulp kunt gebruiken? Geen probleem! Ik help je graag met niet alleen het uitvoeren, maar als ook je alleen maar wilt sparren over jouw ideeën en uitwerkingen. Neem gerust contact met me op als je vragen hebt of mijn hulp kunt gebruiken.